Sunday 7 July 2013

mula dari awal

Assalamualaikum W. B. T....... dan

salam satu MALAYSIA, salam satu family, salam satu belog dan salam satu dua Tiga...
kenape banyak sangat salam kali nie, kerana aku dah lame tak menulis kat sini (kesah pulak korang kann) ..

bukan aku tak nak membelog kat sini dan bukan juga aku takde mase, dan bukan takde idea (klw nak di ikut kan idea aku nie mencurah-curah macam kat ladang gandum kate koo. kalah profesor dgn idea aku ni )

mungkin konsep aku nie " ASAL BOLEH " sbb tu bile aku nak buat something tu aku onthespot. Tp klw uoolss nk ikut jejak denn nie okey juga.. tapi klw jatuh bangun sendiri... tulah sikit sebanyak tips aku.. tips ke..??
LAH TAHZAN..!!
okey lupe kan ape yg diatas tu... skrg nie korang semua dah taw tidak lame lagi kita akan menyambut bulan RAMADHAN, lagi selang bape hari je.. macam mane preparation korang bukan prepare utk Iftar okey.!! utk nafsu di bulan puasa.. Are Ready to the NEXT....ramadan (tibe excited lebih).. okey saya ade tips skit utk ramadhan ini... MUST read.!!

Tips Ustadz Tate Qomaruddin (Memahami Fadhilah Ibadah)
  1. Kenali dan pahami keutamaan (fadhilah) setiap ibadah. Bacalah ayat-ayat Qur’an atau hadits shahih yang menerangkan keutamaan ibadah.
  2. Ubah lintasan hati untuk melakukan ibadah menjadi keinginan, lalu tekad. Caranya dengan selalu mengingat bahwa hidup kita belum tentu masih panjang.
  3. Sering mengadakan berkumpul (majelis, halaqah) untuk saling menasehati dan mengingatkan.
  4. Sering-sering “menengok” bagaimana para sahabat dan tabi’in bersungguh-sungguh dalam melaksanakan ibadah (membaca sirah/perjalanan hidupnya).
  5. Bersikap menengah (sedang-sedang saja) dalam melaksanakan ibadah. Jangan memforsir diri secara berlebihan. Karena ibadah yang baik adalah yang dilakukan secara dawam (kontinyu) walaupun sedikit.
  6. Mintalah kepada orang tedekat untuk mendorong melaksanakan ibadah atau mengingatkan apabila kita lalai dalam beribadah.
  7. Berdo’a. Diantara do’a yang diajarkan adalah “Allahumma a’innii ‘alaa dzikrika wa syukrika wa husni ‘ibaadatika” (Ya Allah, bantulah aku untuk selalu mengingat-Mu, untuk bersyukur kepada-Mu, dan untuk melaksanakan ibadah kepada-Mu secara baik).

No comments:

Post a Comment