Thursday 20 September 2012

BUAT IBU : KEBAIKAN YANG BERTERUSAN


Assalamualaikum.. w.b.t
Mereka mengajar . Mereka mendidik . Mereka juga memperjuangan cinta .
Itulah IBU...
Cinta mereka disalurkan demi memberikan kemanisan untuk kita. Tanpa henti kita merasainya. Tanpa jemu mereka menaburi cinta untuk kita .

Lihat sahaja hari ini, tanpa usaha keras seorang ibu, mana mungkin kita menjadi diri kita yang sekarang. Tanpa letih dan jemu juga kita masih lagi mengguna pakai ilmu yang dicurahkan oleh seorang IBU .

Mereka biasa-biasa, namun usaha dan cinta mereka kepada kita sangat luar biasa. Mereka akan terus berjuang, selagi mereka masih bernyawa. Erti hidup pada memberi. Analoginya ibarat pokok pisang. Ia biasa-biasa, namun hasilnya sangat luar biasa. Menabur budi sehingga ia mati malah jasanya terus mengalir lagi. Walaupun pisang tidak akan berbuah dua kali, namun berbuahnya kali pertama dan selepas itu mati, cukup memberikan ispirasi. Matinya bukan mati biasa biasa, namun matinya masih lagi berjasa. Ia mati bukan hanya selepas meninggalkan buahnya, sebaliknya ia pasti meninggalkan anak-anaknya dan kita akan dapat menikmati buah pisang lagi walupun pisang yang dahulu telah mati.

Pokok pisang hakikatnya menggambarkan realiti hidup ibu yang perlu kita contohi dan teladani. Ia mengajar kita erti untuk memberi, berjasa. Jangan berhenti melakukan kebaikan walupun setelah kita telah mati .
Contohnya, sikap berbudi bahasa itu diterapkan sejak bermula dari madrasah pertama anak-anak. Ia didik mengikut acuan dari ibu dan ayahnya. Bagus acuanya, bagus juga produknya. malah sehingga kehari ini, sikap berbudi bahasa itu masih lagi diguna pakai hingga si anak meningkat usianya.

Contoh lain pula, ilmu yang diajar juga dan ilmu yang dididik oleh seorang  ibu juga masih lagi diguna pakai untuk masa-masa yang mendatang kerana, semua yang kita lakukan pada hari ini sehingga sejak berkurun lamanya lagi perlu disertakan dengan ilmu bagi merealisasikan apa yang ingin direalisasikan.
Inilah yang dikatakan mereka terus berjuang demi cinta . Walaupun sudah pergi, namun cinta mereka masih lagi diguna pakai. Masih lagi mengalir untuk kebaikan .
Kebaikan yang terus hidup.

Namun, adakah kita memerhati ?
Oleh itu, sebagai manusia yang sentiasa berfikir dan berzikir , pasti teladan dari ibu diiktibarkan dalam kehidupan. Bahkan orang yang berjaya sentiasa berfikir untuk membuat satu kebaikan yang berterusan hidup selepas kematian.
Jasa mereka sangat luar biasa, maka kita juga perlu memperluas cinta meraka agar kebaikan itu terus hidup .
“Apabila mati anak Adam , maka telah terputuslah amalannya melainkan tiga perkara ; sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, anak soleh yang mendoakan keatasnya”
( Riwayatkan oleh Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, al-Nasaa'i, dan al-Bukhari)
Jasa yang dikenang untuk ibu, 
Moga ada manfaat untuk kita semua termasuk saya . Selamat hari ibu.
P/s : SAYA SAYANG AMMAK... :

No comments:

Post a Comment